niedziela, 6 października 2013

Chleb orkiszowo-pszenny z ziarnami



W niedziele dom musi pachnieć czymś smacznym... czymś co sprawia, że ciężko się z niego wychodzi a chętnie do niego wraca. U nas od rana dom pachnie chlebem. Tym razem proponuje Wam mój kuchenny ekperyment chlebek orkiszowo - pszenny na drożdżach z ziarnami. Myślę, że chleb z powodzeniem można zrobić na samej mące orkiszowej, ja jednak nie miałam jej już za dużo w półce więc kombinowałam. Wyszło pysznie, skórka, chrupiąca jak trzeba, w środku zdrowe ziarenka słonecznika i dyni a do zmywania tylko jedna miska i lyżka... więc polecam :) 

Składniki:
  • 350 g mąki orkiszowej
  • 150 g mąki pszennej
  • 3 łyżki niemielonego siemienia lnianego
  • 3 łyżki ziaren słonecznika
  • 2 łyżki ziaren dyni
  • 14 g drożdży suchych
  • 1/2 łyżki soli
  • 1 łyżka cukru brązowego lub miodu
  • 550 mililitrów ciepłej wody
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
Przygotowanie:

Składniki  suche: mąki, siemie lniane, słonecznik, dynię, drożdże, sól i cukier brązowy mieszamy w jednej misce.

Następnie dodajemy do nich ciepłą (nie gorącą, ani nie zimną - temperatura ma znaczenie dla drożdży, więc w tej kwestii bądźcie dokładni) połączoną z łyżką oleju i dokładnie mieszamy.

Gdy wszystkie składniki się połączą, ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy na około 20 minut w ciepłe miejce.

Po tym czasie ciasto ponowie mieszamy i przekładamy do keksówki (u mnie były dwie większa i mniejsza)   i posypujemy ziarenkami słonecznika i dyni na wierzchu. Pamiętajcie, nie wypełniajcie formy po brzegi, bo ciasto ma jeszcze urosnąć.

Keksówki przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut, nie dłużej, bo ciasto szybko rośnie. W tym czasie nastawiamy piekarnik i ustawiamy temperaturę 200°C.

Po upływie tego czasu wstawiamy formy z chlebem do piekarnika i pieczemy około 45 minut w temperaturze 200°C.

Zanim wyjmiemy chleb z piekarnika sprawdzamy patyczkiem, czy jest gotowy.

Upieczony chleb wyjmujemy i studzimy na kratce.

Nawet z samym masłem jest pyszny :)

Smacznego :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Proszę nie rozpowszechniać ani nie kopiować zdjęć oraz przepisów zamieszczanych
na moim blogu bez mojej zgody
(ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych).