wtorek, 1 lipca 2014

Ziołowe bułeczki



Potrzeba matką wynalazku tak mówi przysłowie i taka zdaje się jest prawda. Zachciało mi się wczoraj pysznego aromatycznego pieczywa a że piekarnie w niedziele u nas zamknięte, trzeba bylo samemu coś upiec. Przetrząsnęłam więc strony intenetowe i tym oto sposobem zagościły u nas na stole pyszne ziołowe bułeczki.

Składniki: 
  • 12 g drożdży suchych lub 24 g drożdży świeżych
  • 3,5 lub 3 i 3/4 szklanki mąki 
  • 2 łyżeczki cukru trzcinowego 
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli 
  • 2 łyżki oliwy z oliwek 
  • 1 szklanka naturalnego napoju sojowego lub mleka 
  • 1 jajo 
  • 4 duże łyżki dowolnych suszonych lub świeżych posiekanych ziół (ja dałam świeży koperek i suszoną bazylię bo akurat to miałam w domu)
do posmarowania:
  • jajo roztrzepane
  • sól morska, sezam lub inne ziarenka według fantazji 

Przygotowanie:

1. Suszone drożdże mieszamy z mąką (ze świeżych zrobić wcześniej zaczyn).

2. Dodajemy pozostałe składniki: oliwe, napój sojowy, cukier, sól, jajo i zioła (jajo nie może być prosto z lodowki, bo zabije drożdże a napoj sojowy zawsze delikatnie podgrzewam - składniki nie mogą być ani gorące ani zimne, bo to sprawia, że drożdże źle pracują) mieszamy je poczatkowo łyżką, a potem wyrabiamy z nich już dlonią gładkie ciasto.

3. Gotowe gładkie, elastyczne i odchodzące od dłoni ciasto formujemy w kulę, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w cieple miejsce na około 1,5 godziny do podwojenia objętości.

4. Wyrośnięte ciasto ponownie krótko wyrabiamy i formujemy z niego 12 niedużych bułeczek i układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, zachowując niewielkie odstępy, tak by podczas rośnięcia bułeczki się ze sobą połączyły. Przykrywamy je i odstawiamy do wyrośnięcia na około 45 minut.

5. Następnie bułeczki wkładamy do rozgrzanego piekarnika na 25-30 minut temperatura 180°C.

6. Gotowe buleczki studzimy na kratce.

Są pyszne, a zapach w domu podczas pieczenia cudny :)

Przepis zmodyfikowałam według własnego uznania, orginalny znajdziecie na blogu "Moje wypieki".

Smacznego :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Proszę nie rozpowszechniać ani nie kopiować zdjęć oraz przepisów zamieszczanych
na moim blogu bez mojej zgody
(ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych).