niedziela, 6 lipca 2014

Puchate ciasto drożdżowe



Są smaki dzieciństwa, których się nie zapomina. Ja nigdy nie zapomne puchatych ciast drożdżowych mojej Babci Jasi. Dziś sentymentalnie wróciłam do dzieciństwa i sama upiekłam dla nas pyszną mięciutką drożdżówkę. Wierzcie lub nie, ale już ją pochłoneliśmy, taka była smaczna.

Składniki (na średnią keksówkę lub małą tortownicę o średnicy 19 cm):
  • 300 g mąki pszennej
  • 1 jajo
  • pół szklanki napoju sojowego lub mleka koziego, krowiego
  • szypta soli
  • 40 g cukru
  • 7 g drożdży suchych
  • 40 g oleju rzepakowego lub 50 g roztopionego masła
  • plus jedno jajo do posmarowania
Składniki na kruszonkę:
  • 25 g miękkiego masła
  • 5 łyżek mąki
  • 3 łyżki cukru
Składniki na kruszonkę zgniatamy palcami tuż przed posypaniem ciasta.

Przygotowanie: 

1. Mąkę, drożdże, cukier, sól umieścić w misie i wymieszać, a nastepnie dodać mleko, jajo i wymieszać ciasto łyżką. Ważne jest to, ze jajo i mleko muszą mieć temperaturę pokojową nie mogą być wyjęte prosto z lodówki, bo zabiją drożdże. 

2. Następnie do tak wymieszanego ciasta dodawać stopniowo tłuszcz (olej lub masło) i wyrabiać już dłonią ciasto. Ciasto po wyrobieniu powinno być gładkie i elastyczne, ja by uzyskac ten efekt podsypałam je jeszcze 2 łyżkami mąki bo troszkę się kleiło. 

3. Wyrobione gładkie i elastyczne ciasto formujemy w kulę, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1,5 godziny do wyrośnięcia. 

4. Po upływie tego czasu ciasto ponownie krótko wyrabiamy i umieszczamy w formie do pieczenia (uprzednio wysmarowanej tłuszczem lub wyłożonej papierem do pieczenia) na około 40 minut do ponownego wyrośnięcia. Formę przykrywamy ściereczką. 

5. Wyrośnięte ciasto smarujemy jajem i posypujemy wcześniej przygotowaną kruszonką. 

6. Wyrośnięte i posypane kruszonką ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika (temperatura 180°C grzanie góra - dół) i pieczemy przez około 35 minut do tzw. suchego patyczka. 

7. Gotowe ciasto studzimy a nastepnie zjadamy ze smakiem. 

P.s. Przyznam się szczerze ja nie czekam nigdy do wystudzenia najlepiej smakuje w towarzystwie masła i konfitruy różanej. Jest pyszne. 

Oryginalny przepis na blogu Moje Wypieki. 

Smacznego.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Proszę nie rozpowszechniać ani nie kopiować zdjęć oraz przepisów zamieszczanych
na moim blogu bez mojej zgody
(ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych).