niedziela, 13 października 2013

Chleb pszenny drożdżowy na mleku sojowym

To obecnie będzie mój numer jedem na chlebowej liście :) tego chleba nie da się zrobić bez brudzenia rąk, bo zagniatać trzeba, ale dla tego słodkawego posmaku i chrupiącej skórki warto. Znalazłam ten przepis wertując internetowe strony w poszukiwaniu przepisu na chleb bez laktozy a więc bez dodatku krowiego mleka. I w końcu się udało na blogu The Pot is Hot był przepis, jak się okazało po delikatnych modyfikacjach z mojej strony stał się moim przepisem idealnym :). I chociaż, to zwykły pszenny chleb, bez żadnych niespodzianek w środku, do tego stopnia skradł moje podniebienie, że zal mi było go psuć jakimikolwiek dodatkami bo najlepszy jest po prostu z masłem :) (w moim przypadku masła, co obok krowy nawet nie stało :)) chlebek serdecznie wam polecam, bo pomimo zagniatania, jest prosty w przygotowaniu, proporcje podane w przepisie są na tyle trafnie, że z ciastem pracuje się bardzo dobrze, więc zakasujcie rękawy i do pracy :)

Składniki:
  • 575 g mąki pszennej chlebowej typ 650 (ja miałam w domu akurat typ 550 i chlebek też się udał, ale zalecam użycie tej z oryginalnego pszepisu)
  • 400 mililitrów napóju sojowego o smaku waniliowym (w oryginale nie było wanilii)
  • 7 g drożdży suchych (w oryginale 8g)
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka syropu z agawy (w oryginale miodu)
Do posypania: ziarna maku, lub słonecznika i dyni, płatki owsiane
Do wysmarowania formy: olej rzepakowy

Przygotowanie:

1. Wszystkie składniki: mąkę, napój sojowy, drożdże, sól i syrop z agawy umieszczamy w jednej misce i zagniatamy z nich miękkie i elastyczne ciasto. Ważne jest to, aby napój sojowy miał temperaturę pokojową lub był delikatnie ciepły, ponieważ zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura płynu, sprawiłaby, że ciasto nie wyrośnie. By łatwiej Wam było zagniatać,początkowo wymieszajcie składniki drewnianą łyżką i dopiero jak już troszkę się połączą wyrabiajcie dłonią. :)

2. Następnie ciasto przykrywamy wilgotną ściereczką i czekamy, aż podwoi ono swoją objętość.

3. W tym czasie przygotwujemy formę: smarując ją olejem rzepakowym i posypując płatkami owsianymi.

4. Gdy ciasto urośnie wyrabiamy jeszcze raz a następnie umieszczamy je w wysmarowanej olejem i posypanej płatkami owsianymi keksówce.

5. Wygładzamy ciasto zwilżoną wodą dłonią  i posypujemy wybranymi przez siebie ziarnami: słonecznikiem, dynią lub makiem (Ja tym razem wykorzystałam slonecznik, ale następnym razem użyję maku, bo moim zdaniem idealnie będzie się komponował ze słodkawym posmakiem chleba) i odstawiamy na około 10-15 minut do ponownego wyrośnięcia.

6. W tym czasie włączamy piekarnik i ustawiamy temperaturę 225°C, piecznenie góra - dół.

7. Wyrośnięte ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy od razu 60 minut - ja tak zrobiłam, lub tak jak podaje oryginalny przepis po 35 minutach wyjmujemy ciasto z formy i pieczemy je kolejne 25 minut bez niej, aby uzyskać chrupiącą skórkę po bokach.

Ja tego nie zrobiłam a i tak skórka była chrupiąca, więc zdecydujcie sami.

Jeśli zauważycie, że wierzch ciasta za bardzo się wam spieka, możecie przykryć chlebek folią aluminiową.

8. Po godzinie,wyjmujemy gotowy chlebek z piekarnika i studzimy na kratce.

Najlepiej kroić go na drugi dzień po upieczeniu, jest wtedy naprawdę pyszny. Chlebek pomimo słodkawego posmaku nadaje się zarówno do jedzenia z wedliną jak i dżemem a moim zdaniem obłędnie smakuje z samym masłem :)

Polecam :)

I życzę Wam smacznego :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Proszę nie rozpowszechniać ani nie kopiować zdjęć oraz przepisów zamieszczanych
na moim blogu bez mojej zgody
(ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych).